WERSJA JĘZYKOWA:
Jesteś tutaj: Strona główna »Oferta »Silniki cywilne
Nasza oferta

 

 

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 Spółka Akcyjna posiadają dwa bardzo nowoczesne stanowiska prób silników, dzięki którym jesteśmy w stanie prowadzić próby: produkcyjne, eksploatacyjne oraz regulacyjne napędów lotniczych po naprawach i remontach zarówno statków powietrznych wojskowych (konstrukcji rosyjskiej i ‘zachodniej’) jak i cywilnych. 


 

   Stacja prób silników posiada następujące urządzenia oraz instalacje: 

·    hydrauliczną platformę podnoszoną, umieszczoną w hali testowej pod testowanym silnikiem, o udźwigu 3 ton, służącą do obsługi silnika podczas próby,

·    nowoczesny system przeciwpożarowy, oparty na centrali pożarowej firmy SHRACK, chroniący cały obiekt, w skład którego wchodzą m. in. czujniki dymowe, optyczne czujniki płomieni, zbiorniki z gazem FM-200, a także system hydrantów, zraszaczy i tryskaczy wodnych z niezależną pompownią wody przeciwpożarowej,

·    własny agregat prądotwórczy, pełniący rolę źródła zasilania, oświetlenia awaryjnego oraz zasilania systemów pomiarowych i sterowania silnikiem podczas próby,

·    system sprężonego powietrza oparty na dwu sprężarkach powietrza o wydajności 8,6 m³/min. każda, wyposażony w dwa zbiorniki magazynowe powietrza o łącznej objętości 60 m³,

·    system klimatyzacji i wentylacji obejmujący wszystkie pomieszczenia biurowe i socjalne znajdujące się w obiekcie oraz system nagrzewania i wentylacji hali przygotowania silnika oraz hali prób,

·    instalacje paliwową, oleju konserwacyjnego oraz powietrza rozruchowego – dostarczone od producentów systemów pomiarowych,

·    24 godzinny dyżur ochroniarski, system monitoringu, a także elektroniczny dostęp do poszczególnych stref obiektu na podstawie indywidualnych kart magnetycznych.

 

Pierwszymi testowanymi na stanowisku nr 2 silnikami były CFM56-3 stanowiące napęd samolotów Boeing 737.


W roku 2005 WZL-4 S.A. wraz z firmą ATEC i MAGNUS wykonały modernizację stacji prób, która pozwoliła na przeprowadzanie prób poprodukcyjnych silników typu F100-PW-229 stanowiących napęd samolotów F-16 C/D. Dzięki temu WZL-4 S.A. przeprowadziły próby niemal wszystkich silników, w które zostały wyposażone zakupione wówczas przez MON dla polskiej armii samoloty wielozadaniowe F-16. Kolejnym etapem było przystosowanie stacji prób do wykonywania testów silników F100-PW-229 po usprawnieniach.


Po ponownej modernizacji w latach 2014 – 2016 stacja prób silników we współpracy z zagranicznym partnerem przeprowadziła szereg testów jednego z prototypów napędu nowej generacji. Projekt ten był częścią międzynarodowej kampanii, w której wzięło udział jedynie kilka ośrodków testowych na świecie. W 2016 roku po zakończeniu tych testów, i otrzymaniu certyfikacji, pierwsze seryjne egzemplarze silnika trafiły do klientów.


Przyszłość stacji prób silników to poszerzanie współpracy z lotnictwem cywilnym i wojskowym w kolejnych programach:

·        *  testowania silników po remoncie lub usprawnieniu,

·         * testów rozwojowych w zakresie prób długotrwałych oraz rozwijających technologię silników.


Doświadczenie i profesjonalizm WZL-4 S.A. w obrębie testowania silników lotniczych pozwala na stwierdzenie, że jesteśmy w stanie przeprowadzić testy: regulacyjne i badawczo-rozwojowe niemal wszystkich napędów lotniczych, dlatego zainteresowane firmy zapraszamy do kontaktu (biuro@wzl4.mil.pl) i współpracy.